Imorse när jag surfade runt på Facebook hade en av mina vänner lagt upp denna lilla text på sin feed. Det är en historia som handlar om skitsnack, ryktesspridning att att genom en enkel metod lyfta fram ett troll i solen så att det spricker innan något dumt har sagts, så här löd den:
I antikens Grekland hade Sokrates rykte om sig att hålla kunskapen högt. En dag kom en bekant för att träffa den store filosofen och sa: ”Vet du vad jag har hört om din vän?” ”Vänta lite,” svarade Sokrates. ”Innan du pratar med mig om min vän, kan det vara bra att ta en stund och filtrera vad du ska säga. Det är därför jag kallar att vi gör det tredubbla filtertestet.
Det första filtret är Sanningen. Är du …helt säker på att vad du håller på att berätta om min vän är sant? ” ”Ja…. nej”, sade mannen, ” jag har faktiskt bara hört talas om det och …” ”Okej,” sade Sokrates. ”Så du vet inte riktigt om det är sant eller inte.”
Nu ska vi prova andra filtret, filtret av godhet. Är det som du håller på att berätta om min vän något gott?” ”Uhmm, nej, tvärtom …” ”Så,” Sokrates fortsatte, ”du vill berätta något hemskt om min vän, men du är inte säker på att det är sant.
Du kan dock fortfarande klara provet eftersom det finns ett filter till, filtret användbarhet. Kommer det du vill berätta för mig om min vän att vara till nytta för mig? ” ”Nej, egentligen inte.” ”Tja”, avslutade Sokrates, ”om det du vill berätta är varken sant eller bra, eller ens användbart, varför berätta det för mig överhuvudtaget?”
Nicholas DiFonzo är professor i psykologi och forskare i ryktesspridning och menar att ”sanna historier”, spekulationer och ryktesspridning förekommer i alla sammanhang där människor interagerar. Det är ett naturligt beteende, en viktig del av att vara en rationell varelse och har funnits sedan mänsklighetens begynnelse.
Som ledare kan du göra mycket. Genom att ägna lite tid och kraft åt att bättre förstå spekulationens och ”skitsnackets” makt och mekanismer kan du lättare hjälpa dina medarbetare bort från dessa beteenden. Likt Sokrates kan du då sticka hål på det troll (läs osanning, otrevlighet, osmaklighet etc) som sakta tar form i medarbetarens mun. Genom att vara uppmärksam på den information som finns gömt i beteendet, tex en medarbetares oro, men även en kunds ilska eller en intressents ointresse kan du lyfta fram det du ser och hör och likt Sokrates föra en diskussion om vad du just hört och på så sätt både hjälpa medarbetaren rätt och därtill förmodligen få en massa information om saker som kan åtgärdas som kan vara en av anledningen till detta känslouttryck.
Alltså – ut med trollet i solen så spricker det!