Så här i efterdyningarna av amerikanska Superbowl, då vi vet att New York Giants vann i år, så kan jag inte riktigt släppa allt prat om reklampauserna som snurrat
hela förra veckan. Ni som känner mig vet att jag älskar reklamfilmen för Volkswagen med den lille gossen som är utklädd till Darth Vader. Det är det inte bara jag som gör. Enligt SvD är det fler som minns inslaget som visades under Superbowl förra året än vilka som vann matchen ( Green Bay Packers, de besegrade Pittsburg Steelers).
Reklam under superbowl blir en allt hetare potatis för varje år och mer och mer pengar läggs på att få synas i 30 eller 60 sekunder. Enligt samma tidning ligger det i år på kostnader kring 1 miljon kronor per sekund. En undersökning som Svd publicerade i sin Superbowlspecial visar på att 29 miljoner av de beräknade 115 miljoner tittarna överväger att handla någonting under matchen, hela 49% över dator. 21% via läsplatta, 15% via mobiltelefon och 15% på annat sätt.Phu. Svindlande siffror.
Frågan är: Är det värt det? Är genomslaget tillräckligt? Säljer det mer produkter? Bygger det varumärket som exponeras? Eller är det bara roligt och kreativt? Frågan är både spännande och svårbesvarad och jag ser fram emot att så småningom se resultat.
Årets filmer var en salig blandning av lite komik, lite avklätt, lite Cola, lite Pepsi (med Elton) lite vampyrer, lite rejäl armageddonfeeling och massor med filmer och bilar. Du kan se dem alla här: Superbowls commercials
Om du vill kan du även registrera dig och rösta.