Alla som arbetat med försäljning, marknadsföring eller kommunikation vet att enkelheten är A och O för att kunna kommunicera med en eller flera mottagare och vet också hur svårt det är att lyckas med det. Bild och budskap ska vara tydligt, begripligt, lätt att känna tillhörighet till, leda till köp eller engagemang. Det får självklart vara både smart, spetsigt, klurigt eller roligt, och måste alltid utgå ifrån mottagarens behov. Då säljer vi mer produkter och bygger vårt varumärke. Märk väl att detta är bland det svåraste som finns, att skapa enkelhet i en kampanj, ett erbjudande eller en teknisk lösning.
Det skall vara lätt att förstå – som mottagare av ett budskap skall jag aldrig behöva känna mig dum för att jag inte fattar eftersom det är för krångligt, för sökt eller för knasigt, möjligtvis skall jag bli nyfiken, men dum…nej! I Stockholms innerstad har SL förstått detta och börjat med stora runda informationsbollar. Det är svårt att inte förstå det budskapet.
Det skall vara lätt att köpa – som kund skall jag kunna handla snabbt och enkelt både i butik, på internet eller på vilket sätt som helst. Kommunikationen och tekniken skall vara så enkel att jag aldrig behöver öda tid på sätta mig in i hur den fungerar eller, för den delen, att oroa mig för att jag blir lurad. Här har modebranchen, telecombranchen med flera gått i bräschen och omfamnat möjligheten att öka sin försäljning genom att skapa enkelhet och bland annat så många betallösningar som möjligt.
Här är det dags för en brasklapp. Självklart finns det även nackdelar med enkelhet och snabbhet. I dagarna har rapporter kommit om att antalet smslån återigen ökar bland unga. Det är så enkelt att ringa upp och få en mindre summa insatt på sitt konto på några minuter, kreditvärderingen är i stort sett obefintlig och räntorna skyhöga vilket i sin tur får oerhörda konsekvenser. Det finns alltid undantag .
Det skall vara lätt att engagera sig – som engagerad vill jag ofta agera NU, inte vänta till imorgon, på fredag eller nästa vecka. Det är NU som gäller, därför skall jag dygnet runt kunna få kontakt med, anmäla mitt intresse till eller göra något som gör skillnad i den förening eller organisation som det gäller. Här hemma har vi till exempel nätverk som; rättviseförmedlingen.se, engageradig.nu, jagvillhabostad.nu och många fler och i Amerika kan medborgare följa demokraternas väg i valet genom appen DNP 2012 där de kan de registrera sig för att rösta, engagera sig lokalt eller bara följa vad som händer.
Det skall vara enkelt!