Boka föreläsning

Föreläsning, workshop eller en hel kurs. Jag hjälper dig att bygga en sådan utifrån dina behov.

Nedan följer exempel på ett antal kurser som jag genomfört runt om i Sverige. Observera att det bara är exempel. Nya teman fylls på kontinuerligt.

Jag skräddarsyr alltid kurser, föreläsningar och workshop utifrån dina behov. Allt för att säkra ett så bra resultat som möjligt. Tillsammans skapar vi den ultimata aktiviteten.

Kontaktuppgifter hittar du under fliken kontakt.

Dessa kurser, föreläsningar eller workshops kan du boka och mycket mer. Tveka inte att höra av dig så skapar vi ett upplägg utifrån dina specifika behov.

Förändringskommunikation

  • Förändringskommunikation – kommunikation som en framgångsfaktor i en förändringsproces
  • Skapa vinnande team – verktyg för att skapa det ultimata teamet

Varumärke

  • Utnyttja varumärkets fulla potential genom hela organisationen
  • Tro, hopp och kärlek – hur du arbetar med varumärkets beståndsdelar
  • Ditt personliga varumärke, din kommunikation och handlingsplan
  • Vinnande värdskap

Utveckla ditt företag

  • Skriva affärsplan och marknadsplan för småföretagare 
  • Relationsmarknadsföring, ett sätt att komma närmare din kund

Skriva säljande i digitala medier

  • Skriva texter för webben och sociala media 
  • Att skriva säljande texter 

Kurser

  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • PR i digitala media

Några exempel på upplägg:
Vinnande värdskap – heldag

Kursen passar: dig som arbetar med gäster eller publik av olika slag och vill vässa er attraktionskraft och locka fler besökare. Du som dagligen möter  gäster i samband med festivaler, fester, konferenser, uthyrningar eller i samband med övernattningar och vill att alla ska känna sig välkomna.

Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt skapa diskussion och ge verktyg för hur kursdeltagarna kan stärka ställets attraktionskraft, locka fler besökare, känna arbetsglädje genom att jobba tillsammans för att stärka varumärket och sammanhållningen i gruppen.

Mål:
Målet är att varje deltagare skall ha en tydlig bild av hur kopplingen ser ut mellan ett bra värdskap och mer nöjda gäster och publik.

Innehåll: 

  • Vi går igenom värdskapets sex grunder
  • Vi går igenom de tre viktigaste delarna i värdskapet
    1. Att välkomna andra
    2. Att välkomna varandra
    3. Att välkomna sig själv
  • Vi tittar på exempel där långsiktigt arbete med värdskapet har skapat goda relationer med lokalt och regionalt med bland annat näringslivet.
  • Workshop där deltagarna tar fram en planering för hur de ska arbeta tillsammans framöver.

BM_Schackklubb_8_924563v530x800

 

 

 

 

 

Skriva texter för webben och sociala media – heldag

Att läsa texter på nätet är inte som att läsa en tidning eller en bok. På webben är tempot högt och konkurrensen om läsarna stenhård. Det räcker inte längre med en välskriven, argumenterande, säljande eller intressant text. Nej läsaren har oftast bråttom och vill snabbt scrolla sig fram till just det som intresserar hen. Ska du över huvud taget kunna nå fram måste du vara tydlig, konsekvent och träffa rätt.

Kursen passar: dig som dagligen arbetar med kommunikation på ett företag eller organisation och vill ha koll på hur du når ut bäst med hjälp av webben och sociala media.

Syfte: att på en dag vässa dina kunskaper när det gäller att göra aktiva val kring synlighet på sociala media samt att kunna nå ut i önskad utsträckning till rätt målgrupp.

Mål: att genom fakta och träning få en bild av hur det egna arbetet med webben och sociala media ska utvecklas och fortskrida.

Innehåll:

  • Hur läsaren beter sig på webben
  • Hur du når fram till och anpassar dina texter till dem du skriver för
  • Hur du skriver överblickbart och säljande
  • Hur du anpassar dina texter till olika sociala media
  • Hur du kan stärka ert varumärke med bra digitala texter
  • Berättarteknik vs journalistiskt skrivande, när använder jag vad

1AzcKU7

 

 

 

 

Skriva affärsplan och marknadsplan för småföretagare – 2 dagar

Kursen passar: dig som är bildkonstnär, fotograf, skådespelare, illustratör, skulptör, industri formgivare, tecknare, arkitekt, inredare eller på annat sätt arbetar med produkter och tjänster som utgår ifrån dig som person och som har eller vill starta eget.

Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt skapa diskussion och ge verktyg för hur kursdeltagarna kan skapa ramar och målbilder för start eller utveckling av det egna företaget.

Mål:
Målet är att varje deltagare skall ha en tydlig bild av de verktyg och planer de behöver för att kunna utveckla, presentera och sälja sin produkt på en marknad samt att de ska ha påbörjat en eller flera sådana planer.

Innehåll: 

  • Hur skapar jag en affärsplan och en verksamhetsplan?
  • Vad säljer jag? Vad är min produkt?
  • Hur ser min marknad ut? Vilka är mina kunder?
  • Vilka behov har mina kunder?
  • Vilka är mina konkurrenter?
  • Budget och finansiering
  • Vilka nätverk har jag?
  • Aktivitetsplan för kommande år


Ditt personliga varumärke, din kommunikation och din handlingsplan – 2 dagar
Kursen passar: dig som är bildkonstnär, fotograf, skådespelare, illustratör, skulptör, industri formgivare, tecknare, arkitekt, inredare eller på annat sätt arbetar med produkter och tjänster som utgår ifrån dig som person.
Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt skapa diskussion och ge verktyg för hur kursdeltagarna kan definiera, utveckla, sälja och arbeta med sitt varumärke, sitt personliga varumärke eller sin produkt.

Mål: Efter kursens slut har varje deltagare en personlig handlingsplan för hur arbetet med det personliga varumärket skall fortskrida under det kommande året.

Innehåll: 

  • Är jag ett varumärke?
  • Vad är ett varumärke?
  • Vilka komponenter innehåller mitt varumärke?
  • Hur kan jag strategiskt arbeta med att utveckla och presentera mig?
  • Vilka är mina målgrupper och vilka behov har de?
  • Hur når jag ut till mina målgrupper på bästa sätt?
  • Hur kan jag profilera mig genom sociala medier?


Grund i marknadsföring, PR och kommunikation – 2 dagar

Kursen passar:
dig som arbetar med information, kommunikation och försäljning i större eller mindre organisationer och företag.
Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt ge deltagarna en grundläggande bild av vad marknadsföring, information och kommunikation är och hur de kan arbeta med strategier som PR för att synas.
Mål: Efter kursens slut har varje deltagare en förståelse för begreppen, kan skilja dem åt, kan analysera och planera kommunikationsinsatser utifrån egna behov.
Innehåll:

  • Varför Marknadsplan?
  • Hur definierar vi våra målgrupper och hittar rätt kanaler.
  • Hur får vi kostnadseffektivitet?  Annonsering, affischering, flygblad, webb, event – fördelar och nackdelar.
  • Vad kan gå fel? Hur räddar vi våra försäljningssiffor om kunden sviker?
  • Varför Pressplan?  Vad är det för skillnad på press och PR?
  • Hur får vi pressplanen att korrelera med marknadsplanen?
  • Hur bygger vi relationen med media? Pressreleaser, pressvisning – fördelar och nackdelar.
Att skriva säljande texter – 2 dagar

Kursen passar: både dig som är egen företagare eller konstnär och dig som arbetar med information, kommunikation och försäljning i större eller mindre organisationer och företag och som dagligen tar fram kommunikationsmaterial i form av säljblad, webbtexter, informationstexter etc.
Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt ge deltagarna en grundläggande bild kring teori och begrepp inom ämnet men ger även möjlighet att konkret arbeta utifrån egna behov.
Mål: Efter kursens slut har varje deltagare en förståelse för begreppen, kan skilja dem åt, kan analysera och planera kommunikationsinsatser utifrån egna behov, samt har påbörjat med ett komplett kommunikationsmaterial utifrån individuella behov.
Innehåll: 

Dag 1 – Teori och begrepp

  • Vi går igenom förutsättningarna för kommunikation.
  • Vi går igenom hur man målgruppsanpassar texter – vem skriver vi för
  • Vi går igenom hur man tar fram ett budskap som är anpassat till mottagaren
  • Vi går igenom hur man förmedlar bilder och känslor och arbetar med rubriksättning, ingress och löptext
  • Vi övar genom att ta fram målgrupp, budskap, tonalitet och tematik och gör några enkla skrivövningar i form av ett säljblad och en pressrelease.

Dag 2 -praktiska övningar utifrån de medverkandes individuella behov

  • Vi utökar det egna arbetet med att skapa texter för samtliga marknadsföringsområden och diskuterar hur vi kan hålla ihop kommunikationen även när vi vänder oss till olika målgrupper.
  • Vi övar oss på att skriva ett komplett kommunikationsunderlag i form av säljblad, webbtexter, texter till affischer, annonser, flyers, texter i sociala media och en pressrelease.

Relationsmarknadsföring, ett sätt att komma närmare din kund – 2 dagar
Kursen passar: både dig som är egen företagare eller konstnär och dig som arbetar med information, kommunikation och försäljning i större eller mindre organisationer och företag och som dagligen arbetar med kommunikation som syftar till att bygga en relation med en eller flera målgrupper.
Syfte: Kursen syftar till att på ett positivt och interaktivt sätt ge deltagarna en grundläggande bild kring teori och begrepp inom ämnet men ger även möjlighet att konkret arbeta utifrån egna behov.
Mål: Efter kursens slut har varje deltagare en bild av hur de kan arbeta med relationsmarknadsföring utifrån sina egna kunder och förutsättningar samt har påbörjat ett analysarbete kring detta.
Innehåll: 

  • Vi går igenom förutsättningarna för kommunikation.
  • Vi går igenom bakgrund och tittar på hur relationsmarknadsföringen historiskt sett ut
  • Vi går igenom konsekvenser av förflyttning från traditionell marknadsföring till relationsmarknadsföring (från Kotlers 4 P till Interaktion, Relation och Nätverk)
  • Vi går igenom olika strategier för att identifiera och arbeta med nyckelkunder, Key Account Management
  • Vi går igenom vilka verktyg som finns för att arbeta med CRM på ett effektivt och för företaget anpassat sätt.
  • Hela företaget/organisationen måste arbeta med relationsmarknadsföringen, vad får det för konsekvenser för marknadsavdelningen/marknadsansvariga?
  • Vi arbetar med att analysera vilka delar som finns och som behövs utvecklas i företaget/organisationen för att på sikt kunna arbeta med relationsmarknadsföring)

Som jag skrev ovan så genomförs kurserna i regel under två dagar men kan justeras så att de kan genomföras under en dag eller som en föreläsning under en halvdag om det passar bättre. Nya kurser fylls på kontinuerligt. Kurserna anpassas alltid efter målgruppen så har du frågor och funderingar kring pris, tider eller innehåll, eller vill ändra eller lägga till något moment så att en kurs eller föreläsning bättre passar dina behov så tveka inte att höra av dig. Kontaktuppgifter hittar du under fliken kontakt eller så skickar du ett meddelande med funktionen här under.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.