Oj, vad den här hösten gick fort.

Ja, allt går fort nu. Det här året har vi sett hur sociala medier har blivit en ännu mer viktig kanal för både information och kommunikation för en massa olika företag i Sverige och världen. Vi har sett hur efterfrågan på bildmaterial och filmat material har exploderat och hur kostnaderna för marknadsföringen har ökat lavinartat inom alla branscher. När det tidigare fungerade utmärkt med annonser i en tidning så har möjliga kanaler för synlighet ökat i en extrem hastighet. Utmaningen att komma målgruppen nära blir bara svårare och svårare för både B2B aktörer och för aktörer inom B2C. Att göra en tydlig målgruppsanpassat marknadsstrategin och att hålla en linje blir en allt viktigare strategi för alla marknadsförare och chefer.

Det här året är även det år då VR har gått fort framåt och marknadsföringen i 360 formatet blir bara större och större i konkurrensen om kundupplevelsen. Både Ikea och McDonalds har redan testat.

Ja, nu går det fort. De kommande åren gäller det att springa fort. Springa fort och vara flexibel. Gradén Mattson har samlat trender från olika expertkällor om hur vi även i fortsättningen ska kunna leva upp till kundernas förväntningar. De framtidsspaningar de samlat sträcker sig till 2020 och sammanfattningsvis kan man säga att vi  får räkna med att det blir svårare och svårare att lyckas med att uppfylla kundens förväntningar. För kundens förväntan på oss blir allt högre. Kunden blir mer insatt och har makten att spola bort allt som de tycker är ointressant. Kunden har makten och hela härligheten. Amen! Läs hela listan här! , läs, planera, planera och var inte rädda för att ändra allt du planerat för nu går det fort! Och ett kan vi vara säkra på, förändring blir det!

changes-ahead