Reklam och marknadsföring är som allra bäst när den berör och när det känns i magen.
Då har skaparna på riktigt nått fram till målgruppen och fått den att reagera och känna ngt. Ibland är en reklamkampanj så bra att den både får oss att känna, agera och stannar kvar länge länge.
I går släpptes en kampanj av SOS Barnbyar i Norge. En film som ingår i en kampanj som handlar om att samla in 2000 jackor åt barn i Syrien. En kampanj som bara efter några timmar efter det att den släpps var uppe i över 300 000 visningar och nu lite drygt ett dygn senare är uppe i redan över 1 300 000 visningar med hjälp av en enorm viral spridning. Filmen ligger högst upp på listor över det starkaste internetfenomenen just nu och filmen har uppmärksammats av nyhetsredaktioner över hela världen.
Det är en slags ”dolda kameran” film där ett barn sitter huttrande och utan jacka vid en busshållplats. Frågan som ställs är ”Hade du gett din jacka till en liten frysande pojke på busshållsplatsen?”
Ja, hade du?