MARKNADSKOMMUNIKATION FÖR SCENKONST – FRISTÅENDE KURS STOCKHOLMS KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA
Sedan några månader tillbaka leder jag en 22 poängs fristående kurs i marknadskommunikation för scenkonst. Kursen vänder sig till dem som genomför, arbetsleder, köper in eller utför det arbete som ingår i en kommunikations- och marknadsplan inom scenkonst. Kursen kommer att pågå till hösten 2020.
Det är verkligen en lyxig utbildning där tanken är att gå igenom alla de delar som krävs för att kunna förbättra sin marknadsföring, sin kommunikation och sin försäljning av sin föreställning, konsert, sin organisation, sitt varumärke, sitt evenemang eller sin lokal.
Kursen omfattar bland annat strategisk marknadsanalys och reklamstrategier likväl som varumärkesbyggande och strategier för sociala media. Eleverna är härliga, glada och peppiga och även om de flesta av dem har heltidsjobb, de är mycket att läsa till kursen, massor av frågor och problemställningar att analysera så tar de sig sakta men säkert igenom varje kunskapsområde med den äran.
Jag har valt att fortsätta den fina tradition som finns på skolan att ta in personer som arbetar i vardagen med de här frågorna vilket innebär att vi redan nu, så här halvvägs, har träffat strateger, kommunikatörer, pressexperter, analytiker, marknadsförare, säljexperter och en massa andra härliga människor. Både viktigt, lärorikt, inspirerande och framförallt väldigt roligt.
Läs mer om Stockholms konstnärliga högskola och kursen Marknadskommunikation för scenkonst här; https://www.uniarts.se