Som jag har längtat. Sedan massor med år har jag sett det i filmer som Star Trek på holodeck, i flera av Star Wars filmerna, bland annat i det episka samtalet mellan Yoda, Ki-Adi–Mundi och Aayla Secura. Det mystiska Hologrammet.
Som jag har väntat. I början av 2000-talet ville jag göra ett event med hjälp av hologram – jag tänkte mig tusen Uruk-haier som travade genom en enorm lokal. Efter ganska lång tid hittade jag en person på Kungliga Tekniska högskolan som hade möjligheter att skapa hologram. 10 cm klarade de då av och det krävdes massor med särskilda förutsättningar för att det skulle kunna genomföras. Något helt annat än det jag tänkte mig.
Som jag blev imponerad. SÅ började det hända saker, konserter med Billy Holliday, Tupac, Hatsune Miku den första vocaloiden, Michael Jackson, med flera. Äntligen.
Och nu började marknaden även kunna omsätta hologrammen till något som kunder stärka varumärket. Butiksvärlden förstod tidigt att hologram kan hjälpa till med att nå nya kunder och öka försäljningen. 2014 kom denna artikel. Hologram revolutionerar butiksupplevelsen
Och så förra årets Microsofts Hololens förstås, här i samarbete med Minecraft. Detta kommer i sanning att förändra sätten vi kommunicerar på.
Äntligen, äntligen tar det nu fart och jag ser verkligen fram emot alla nya upplevelser det här kommer att ge och alla ställen jag kommer att kunna besöka, kanske till och med Enterprise NX-01;-)