Historieberättande och fördjupning bygger varumärket

Jag är barnsligt förtjust i teknik i kombination med reklam. Oändliga synes varianterna på hur denna kombination kan både öka köp och stärka varumärket, helst på samma gång. Ökningen av antalet sålda smartphones och möjligheten att vara inloggad i stort sett överallt har, i Sverige, skapat ett race hos företag, organisationer och institutioner när det gäller att skapa interaktivitet med oss konsumenter med hjälp av våra smartphones. Denna interaktivietet underlättar för företag att komma nära oss konsumenter med sitt historieberättande, fördjupning kring deras produkter och mycket mer. Förhoppningsvis på ett lustfyllt sätt. Och sakta men säkert fylls dessa telefoner med allt mellan himmel och jord. Gott så!

I år har även en gigant satsat på att komma oss nära med historieberättande och framförallt med fördjupning just via våra telefoner. Ikea katalogen, som landade i svenska brevlådor i dagarna och som trycks i över 200 miljoner exemplar i över 40 länder, har skapat möjlighet för oss att interagera och fördjupa oss i dess sidor. Man skannar de sidor som har en liten symbol i det högra hörnet genom att ladda ner deras ikeakatalogapp på en smartphone och genast (det fungerar snabbt och enkelt) spelas en reklamfilm upp i telefonen. Vi kan se möbler i 3D, filmer om textilier, om hur vi kan förbättra miljön och så vidare. Temat i år är att göra livet bättre. Texter, filmer, historier stärker den devisen och återfinns som en tydlig helhet. Säljer det produkter? Sannolikt. Bygger det varumärke? Alldeles säkert! Och jag är barnsligt förtjust.