Flykten från Youtube

Under de senaste dagarna har vi kunnat läsa om pedofilskandalen på Youtube efter det att det uppmärksammats att kommentarsfälten i framförallt filmer med barn och unga fyllts med kommentarer och länkar till olika pedofilsajter.

Det har föranlett att företag över hela världen, som tex McDonalds, Nestlé och AT&T, omedelbart dragit tillbaka all sin reklam på plattformen. I Sverige har stora annonsköpare som Ikea, ICA, Telia och ATG valt att pausa sin annonsering. Allt för att inte associeras med den typen av innehåll som kommentarerna i anslutning till annonser där barn fins med pekar på.

Detta är förstås inte bra för en aktör som satsat och satsar hårt på att gå om andra typer av plattformar och kanaler och som i många länder lyckats att bli en av de kanaler som används mest. Inte minst i Sverige där 2017 års undersökning av Svenskarna och internet 2017 hävdade att det låg nära till hands att säga att unga ”bor” på Youtube, eftersom alla under 25 år då använde Youtube och det dagliga användandet var stort bland de yngre än 25. 2018 syns dock en minskning av det dagliga användandet bland de yngre målgrupperna. Bland 12–15-åringarna ligger det dagliga användandet på 79 procent, jämfört med 86 procent 2017. Bland 16–25-åringarna ligger det dagliga användandet på 64 procent jämfört med 69 procent 2017 enligt rapporten Svenskarna och internet 2018.Tillströmningen av dagliga Youtube-tittare ser vi istället bland de äldre internetanvändarna. Där har alla åldersgrupper ökat med mellan 1 och 3 procentenheter sedan 2017.

Till Dagens Media har Youtube kommenterat att man har raderat hundratals konton och att man nu vill upptäcka missbruk snabbare:
–  Innehåll, inklusive kommentarer, som utsätter minderåriga för fara är avskyvärt och vi har tydliga policyer som förbjuder detta på YouTube. Vi agerade direkt genom att radera konton och kanaler, rapportera olaglig aktivitet till myndigheter och inaktivera kommentarer på tiotals miljoner videor som inkluderar minderåriga. Det finns mer att göra – vi fortsätter att arbeta för förbättring, och att upptäcka missbruk snabbare.