Chi non da tutto non da niente

”Den som inte ger allt, ger ingenting”, så står det på en skylt i kulvertarna under San Siro i Milano. Vi tog en eftermiddag och gjorde ett besök. (For the record: jag är varken MIlanista eller Interista, Juve har mitt hjärta sedan mer än 45 år tillbaka.) Men hur som helst så var det ju förstås både roligt och spännande att besöka arenan där så många mytomspunna spelare (inte minst svenska) spelat under åren.

San Siro är en mäktig arena mitt i stan. En arena som numera även har ett litet museum som erbjuder en rundtur i Stadion. I museet fanns förstås alla giganter med; Interspelaren Lennart ”Nacka” Skoglund, Milanspelarna Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm och inte minst Zlatan på senare tid.

I kulvertarna under Stadion finns både omklädningsrum (var sitt förstås med tillhörande rum för massör, läkare etc), presshörna och en avskalad air av målmedvetenhet, drömmar, styrka och kraft synlig i graffittin, inredningen eller bristen på inredning för den delen. Ingenting skall störa spelarnas fokus utan de detaljer som finns skall snarare peppa och hetsa.

Sjäklart var det kul att föreställa sig alla dessa fotbollspelare i kulvertarna, svenskar och spelare från andra länder som var (och är) målmedvetna, skickliga och modiga idrottsmän oavsett om de tillhörde hemmalagen eller inte. Idrottsmän med fokus, drivkraft och med målet att: Ger man inte allt så ger man ingenting.

Jag tycker det finns stora likheter mellan idrotten och entreprenörsskapet och det finns mycket att lära av bland annat fotbollsspelarnarnas målmedvetenhet, drivkraft och lekfullhet för oss entreprenörer.  När vi gick förbi montern med Zlatans tröja kom jag att tänka på en artikel jag hade läst i början av året, en artikel som handlade om vad vi entreprenörer kan lära oss av Zlatans strategi för att lyckas.

Artikeln, från Disruptive.se, kan du läsa här i sin helhet Den handlade om 5 saker man kan lära sig av Zlatan när det gäller entreprenörskap. I sammanfattning lyder de så här:

1. Stå inte i skuggan av dig själv – fokusera på att göra det du är bäst på

2. Skapa dig eget manöverutrymme genom ompositionering.

3. Lyssna, lyssna inte – dvs välkomna råd men sovra hårt bland råden

4. Slipa på det som gör ditt företag unikt och framgångsrikt

5. Omge dig med människor som kompletterar dig